논문상세
학술지명 불교연구
제목(원어) 체벌에 대한 불교적 고찰
제목(영어) Buddhistic consideration on corporal punishment
키워드(원어) 체벌, 方便, 攝受, 折伏, 인권, 교권
키워드(영어) corporal punishment, upāya(skillful means), parigraha (embraces), abhibhava (surrender, taming), human rights, teacher's authority
저자 이호근  ( 강릉원주대학교 )
초록(원어)
교육의 문제는 인간의 삶에서 결코 소홀히 다루어질 수 없는 문제임에도 불구하고, 아직까지 불교적 관점에서 이러한 문제들을 고찰해 보려는 시도는 거의 없었다. 체벌문제에 대하여 불교적으로 접근할 때, 우선 초기불교 교단의 계율을 검토함으로써 붓다의 교육지침의 특징을 살펴볼 수도 있고, 인도사상의 핵심 개념인 다르마(dharma)에 대한 검토도 필요하다. 또한 불교교리 중에서 사섭법(四攝法)이나 사무량심(四無量心)에 대한 고찰도 중요하다. 체벌에 대하여 불교적으로 고찰할 경우, 또 한 가지 간과해서는 안 되는 것은 중국 선불교의 흐름에서 나타난 덕산(德山)과 임제(臨濟) 스님의 방할(棒喝) 방편이다. 덕산의 매질(德山棒)은 외견상으로는 체벌과 유사하지만, 육체적 고통을 주는 체벌과는 달리 전... 더보기
초록(영어)
The aim of this thesis is to study the corporal punishment from buddhistic points of view. Reviewing the śīla(rules of moral conduct) and vinaya(rules of the Buddhist order) of the early saṅgha is the essential factor for the present study. How to harmonize the protection of the students' rights and the achievement of school governance goals has emerged as a key challenge. Several alternatives of corporal punishment such as behavioral, humanistic models are suggested to be used in schools. Genuine compassion as a means(upāya) of discipline should be unbiased. And it is based on the recognition that others have the right to happiness. Also if the damage to the student caused by cor... 더보기
분야
페이지구간 159 ~ 185